Powered By Blogger

zaterdag 1 mei 2010

Een gevalletje ritalin?

Als ik met andere ouders van 3 jongens praat, dan worden ze vaak als volgt getypeerd. Helemaal als ze elkaar ook nog eens kort opvolgen. De oudste is meestal de voorzichtige, de middelste is wat ongeduldig en de jongste is de rustheid zelve. Nu is dat niet wetenschappelijk bewezen, maar bij ons klopt dit aardig goed.

En dat ongeduldige van de middelste wordt ook weleens anders omschreven:
* hij is een druk kind
* hij is een enthousiast kind
* moet hij later ook aan de ritalin?

Dat laatste is nu precies waar ik en volgens mij veel jongens-kinderen tegenaan lopen. Als een jongen wat drukker is dan normaal, en jongens zijn meestal iets drukker dan meisjes, dan wordt al snel gedacht dat er iets niet in orde is. Zelf vind je dat natuurlijk ook niet leuk, want je wilt graag dat je kinderen zich gedragen en anderen niet tot last zijn. Maar sommige jongens hebben nu eenmaal wat meer energie, zie ook dit artikel.

Ondertussen zie ik mijn middelste (hij heeft ook nog krullen), als een kind vol energie die graag beweegt en niet onder wil doen voor zijn oudere broer. En ben ik trots op hem als hij een supermoeilijke puzzel maakt en meer punten haalt met de spelletjes op koninginnedag dan zijn oudere broer. En ben ik blij dat het mooi weer is, zodat hij zijn energie mooi buiten kwijt kan!

-- Jolanda Bücking

Geen opmerkingen:

Een reactie posten