Powered By Blogger

donderdag 24 juni 2010

Broederliefde

Vaak genoeg denk ik na over wat ik mijn kinderen mee wil geven. Eén item staat hoog op mijn lijst: broederliefde. Dan zie ik 3 opgeschoten jongens voor me die voor elkaar opkomen in de kroeg....

Om me heen zie ik genoeg en verschillende voorbeelden van broederliefde. Zoals de broer die trots is op zijn jongere broer omdat ie professioneel voetballer is en elke wedstrijd komt kijken. Of de broer die zijn oudere broer belt omdat ie weer 'ns in de problemen zit.

Bij ons thuis komt de broederliefde voor mij vaak op een onverwacht moment. Ze zitten elkaar de hele tijd in de haren (o nee, dat doen meisjes...euhh....ze rollebollen over elkaar heen), maar dan opeens.....een dikke knuffel. Of
"Hier, mag jij mee spelen."

Ik weet wel dat je het niet kunt afdwingen. Dat het later 3 volwassenen worden met elk hun eigen karakter en eigenaardigheden. Dat er ook een kans bestaat dat ze het helemaal niet met elkaar kunnen vinden. Ik hoop in ieder geval dat het me lukt om een goede voedingsbodem hiervoor neer te leggen. Dat ze respect voor elkaar hebben, dat ze elkaar vrij laten in hun doen en laten en hun ambities.

Ik heb wat afgevochten, vroeger, met mijn broer. En wat vechten mijn jongens af en toe toch met elkaar. Toch probeer ik (zoals elke ouder) ze "broederliefde" bij te brengen. Liberté, égalité et fraternité. De Fransen zijn zo gek nog niet. Broederliefde gaat wel iets verder dan broederschap, maar ik hou de spreuk er in.

-- Jolanda Bücking

Geen opmerkingen:

Een reactie posten