Powered By Blogger

dinsdag 2 november 2010

Blij dat ik werk....

Afgelopen week werd er in allerlei media volop gediscussieerd over de Nederlandse vrouw, haar emancipatie en haar keuzes. Dit alles als gevolg van een uitzending van Pauw en Witteman, waar Elma Drayer vertelde over haar onlangs verschenen boek Verwende prinsesjes.

Nu voel ik mij natuurlijk volop aangesproken aangezien ik vanaf mei jongstleden 20 uur ben gaan werken in plaats van 32 uur. Mijn man werkt nog steeds 40 uur. De reden dat ik minder ben gaan werken, is voornamelijk de kinderen.. Een collega van mij ging er zelfs vanuit dat ik het fragment "natuurlijk had bekeken". Helaas, ik heb het niet gezien, maar een aantal reacties die de uitzending heeft veroorzaakt, heb ik wel gelezen. Het heeft wel wat losgemaakt.

Ik weet niet precies wat ik er van moet vinden. De keuzevrijheid die de Nederlandse vrouw heeft, vind ik een groot goed. Ik denk ook dat veel buitenlandse vrouwen hier stinkend jaloers op zijn. Wat dat betreft lopen wij als Nederlandse vrouw voorop in de emancipatierace, vind ik.

Wellicht is dit de calvinistische inslag van de Nederlanders die hier spreekt: vooral hard werken en al helemaal niet kiezen voor jezelf. Ledigheid is des duivels oorkussen!! Maar, wat kreeg ik een aantal opmerkingen naar mijn hoofd toen ik nog 4 dagen werkte en zwanger was van mijn derde: "Dan ga je zeker wel minder werken", "Gaan ze VIER dagen naar de kinderopvang? Is dat niet te veel? Ik zal mij dan een slechte moeder vinden". Wat dat betreft, doe je het als Nederlandse vrouw nooit goed...

Zelf heb ik na veel wikken en wegen besloten om een tijd minder te werken. In ieder geval nu mijn kinderen nog klein zijn. Ik vind het fijn om bij ze te zijn en ze de rust te kunnen geven, ons gezin de rust te kunnen geven. Dat we zonder stressen naar zwemles kunnen gaan en dat er met vriendjes gespeeld kan worden thuis. Dat om kwart over 6 de borden met aardappelen, rode kool en ribkarbonades zijn leeggegeten en ze op tijd in bed liggen.

Maar wat vind ik het toch fijn om morgenmiddag de deur achter me dicht te slaan en me richting werk te begeven................

Geen opmerkingen:

Een reactie posten